·

Päiväretki Nizzasta Monacoon

Junamatka Nizzasta Monacoon

Kesäkuisen Ranskan rivieran matkan kauan odotettu päiväretki Nizzasta Monacoon alkoi nihkeästi. Saavuimme Nizza Riquierin juna-asemalla keskiviikkoaamuna klo 9.40, noin 15 minuuttia ennen seuraavan junan tuloa. Ostimme liput aseman lippuautomaatista kortilla, ja siirryimme laiturille. Juna vain ei ikinä tullut. Seuraavan junan piti tulla noin 10.05, mutta sekään ei tullut. Vihdoin klo 10.15 tuli juna, mutta se oli aivan täynnä. Kaikki eivät mahtuneet kyytiin, ja me emme edes yrittäneet mahtua rattaiden kanssa.

Pian selvisi, että Monacon itäpuolella oli ongelmia junien kulussa. Ehkäpä tämä vaikutti myös muuhun liikenteeseen. Lisäksi Teemu löysi netistä arvion junien matkustajamääristä, ja sen mukaan seuraavat junat tulevat olemaan aivan täynnä, mikä on loogista, kun aiemmat junat eivät tulleet. Ei siis toivoakaan, että mahtuisimme rattaiden kanssa junaan.

Hieman klo 11 jälkeen päätimme jäädä lounaalle Nizzaan ja yrittää iltapäivällä uudelleen junaan, sillä olimme jo ostaneet junaliput tälle päivälle. Tässä kohtaa positiivisuutta koeteltiin. Yksi vaihtoehto olisi ollut niellä tappio junalippujen suhteen (yht. 17,20 €/2 hlö) ja siirtää Monacon reissu seuraavalle päivälle. Mutta olisiko samanlaisia ongelmia tiedossa myös huomenna, ja menisikö meillä toistamiseen puoli päivää junan odotteluun?

Kävimme lounaalla Riquerin aseman lähistöllä Pizza La Bella -ravintolassa. Pizza oli valtava, halkaisijaltaan 40 cm ja päällä oli runsaasti täytteitä – suosittelen! Klo 13.30 olimme vihdoin matkalla Monacoon, jonne oli noin puolen tunnin matka. Päiväretki supistui puolen päivän retkeen, mutta matkustaminen on välillä tällaista.

Millaista oli käydä valtiossa, jonka noin 40 000 asukkaasta noin kolmasosa on miljonäärejä?

Monaco yllätti suuruudellaan

Monaco yllätti meidät täysin – se oli paljon monipuolisempi ja suurempi, kuin olimme kuvitelleet. Monaco ei ollut mielestämme myöskään pelkkää kiiltokuvaa, ja sieltä löytyi kaunista, vanhaa arkkitehtuuria, niin kuin Ranskan Rivieralta (johon myös Monaco lasketaan) ylipäätään löytyy. Toisaalta Monaco tuntui todella täyteen rakennetulta, sillä korkeita kerrostaloja on rakennettu aivan vieri viereen rinteeseen. Pohdimme, että rakennusten sijoittelut on varmasti suunniteltu todella tarkkaan, niin kuin myös niiden perustukset. Monaco-lisän arkkitehtuuriin antoi autotallin ovien takaa löytyvät autohissit, joita saattoi kaduilla kulkiessaan nähdä, jos joku sattui juuri ajamaan sellaiseen.

Monaco on pinta-alaltaan maailman toiseksi pienin valtio Vatikaanivaltion jälkeen, sen pinta-ala ollessa vain 2,08 neliökilometriä. Monaco on jaettu yhdeksään kaupunginosaan (wards), jotka ovat Jardin Exotique, Fontvieille, La Condamine, Monaco-Ville, Monte-Carlo, Larvotto, Ravin de Sainte-Dévote, La Rousse sekä Les Moneghetti. Äkkiseltään kuulostaa siltä, että näin pieni valtio on nopeasti nähty, mutta tämä oli virhearvio. Ehkä se johtui kapeista, mutkikkaista teistä ja suurista korkeuseroista, jotka tekivät jalan liikkumisesta hidasta. Toisaalta halusimme usein pysähtyä aistimaan tunnelmaa. Jos suunnittelet päiväretkeä Nizzasta Monacoon, suosittelen varaamaan koko päivän.

Rattaiden kanssa pääsimme kulkemaan ihan ok:sti, mutta jouduimme kiertämään pidempää reittiä useaan otteeseen. Ohitimme portaita, joita pitkin olisimme ilman rattaita päässeet oikaisemaan haluamaamme paikkaan. Pari kertaa kannoimme rattaita, mm. juna-asemalta ulos Boulevard de Suisse -kadulle noustessa. Joku ystävällinen mies vieläpä tarjoutui kantamaan rattaita minun puolestani, enkä kehdannut kieltäytyä. Kuljimme myös pois lähtiessä rautatieasemalle samaa portaat sisältänyttä reittiä, tosin vauva kantorepussa ja rattaat kainalossa. Mysteeriksi jäi, mistä rattaiden kanssa olisi päässyt paremmin kulkemaan.

Hyvä oikoreitti, mutta ei rattaiden kanssa. Taka-alalla näkyy uima-allas, jonka vasemmalta puolelta formulat ajavat.

Monaco on F1-fanin unelmakohde

Meillä ei ollut Monacoon kovin tarkkaa agendaa, ja vierailun pituuden lyhentyessä puoleen meillä ei myöskään ollut aikaa tutkia tätä pientä valtiota niin laajasti, kuin olisimme halunneet. Siksi meidän piti miettiä, mitkä ovat mielestämme must see -asioita. F1-fanina niitä olivat kaikki formuloihin liittyvä, minkä lisäksi halusimme nähdä ainakin kuuluisan kasinon.

Kun olimme päässeet ulos juna-asemalta, laskeuduimme ensin Boulevard Rainier III:a ja siitä kääntyvää Rue Louis Auregliaa pitkin alas kohti satamaa. Alhaalla kävelimme Boulevard Albert 1er:iä pitkin ja laskeuduimme Stade Nautique Rainier III -ulkouima-altaan vierestä satamassa kulkevalle Route de la Piscinelle, jolla sijaitsee Monacon automuseo. Samaa tietä pitkin ajetaan myös Monacon GP:ssä.

Monacon satama on huomattavasti suurempi kuin Nizzan satama, jota esittelin aiemmassa blogikirjoituksessani, mutta jotenkin en kokenut sitä yhtä viihtyisäksi. Satamaa ympäröivät talot olivat jotenkin liian eri paria omaan makuun, ja rantakatu, jolla formuloillakin ajetaan, oli hieman kolkko. Kaikista kauneimmat rakennukset eivät erottuneet sekalaisesta maisemasta, vaan niitä pystyi havainnoimaan kävelemällä pienempiä katuja pitkin. Hienoja jahteja satamassa kyllä oli, ja niiden ihmettely on myös yksi tärkeä osa Monacon vierailua.

Useammalla jahdilla oli meneillään pesu.

Monacon automuseo

Monacon automuseo, eli La Collection Automobiles de S.A.S. le Prince de Monaco, on yksi Monacon suosituimpia vierailukohteita. Sisäänpääsymaksu aikuiselta oli 10 euroa, 6-17 vuotiaille ja opiskelijoille hinta olisi ollut 5 euroa. Automuseossa on kokoelma Monacon hallitsijoiden keräämiä, toinen toistaan upeampia autoja, joista vanhimmat ovat reilusti yli 100 vuotta vanhoja. Alun perin automuseon on perustanut Monacon ruhtinas Rainier III, ja hänen poikansa, nykyinen ruhtinas Albert II uudelleenjärjesti museon vuonna 2012. Ilmastoituun museoon poikkeaminen oli hyvä idea pilvisenä mutta kuumana päivänä, ja F1-faneina olimme innoissaan, kun automuseossa oli monta F1-autoa.

Automuseon kokoelma oli vakuuttava. F1-autojen lisäksi sieltä löytyi upeita, lähinnä vanhempia autoja, jotka kaikki olivat ulkoisesti aivan tiptopkunnossa. Lähes kaikki autot löydät listattuna automuseon verkkosivuilta. Museossa tarvittiin kahdessa kohdassa hissiä, ja jälkimmäinen hissi oli poissa käytöstä, joten jouduimme kantamaan rattaita yhden kerroksen ylöspäin. Museo päättyi kauppaan, josta löytyi niin eri F1-tallien virallisia fanituotteita, kuin Monacon GP:n fanitavaraa ja perinteisiä matkamuistojakin.

Ruhtinas Rainier III:n Lamborghini Countach 5000, jonka huippunopeus on 296 km/h.
Vaalea auto on Packard Super Eight Convertible Victoria, joka oli yksi aikakautensa hienoimmista luksusautoista 1930-luvulla.
Ruhtinas Ludvig II:n hankkima Ford Station Woody Wagon.
Kimi Räikkösen vanha Ferrari.
Monacolaisen F1-kuljettajan Charles Leclercin auto Alfa Romeo -tallin ajoilta.

Automuseon jälkeen jatkoimme kävelyä satamaa pitkin ja pysähdyimme ostamaan jäätelöannokset kioskilta. Siitä jatkoimme matkaa läpi viereisen Monacon GP:stä tunnetun tunnelin, ja kävellessämme myös hahmottelimme, mistä Monacon GP:n katurata tarkalleen kulkee. Seuraavaksi kävelimme kohti Monacon GP:stä tuttua ”maailman kuuluisinta mutkaa”, Fairmont Hairpin Curvea. Matkalla ohitimme pienen japanilaisen puutarhan, Le Jardon Japonais. Jäi hieman harmittamaan, kun emme poikenneet sinne.

Tunneli, josta Monacon GP:ssä ajetaan.

Fairmont Hairpin on nimetty viereisen Fairmont-hotellin mukaan. Fairmont-hotelli sijaitsee itse asiassa myös tuon yllä näkyvän tunnelin päällä. Mutkaan päästyämme istuimme hetkeksi alas, katselimme ohiajavia autoja ja otimme kuvia. Tämä on formulafanille must see -paikka, ja moni muukin F1-fani oli löytänyt paikalle. Mutkasta näki ylhäällä rinteessä seisovan Monte-Carlon kasinon, jota kohti lähdimme seuraavaksi kävelemään.

Monacon GP:stä tuttu mutka, Fairmont Hairpin.
Olisipa mukava majoittua tuon uima-altaan äärellä Monacon GP-viikonloppuna. 😎

Monte Carlon kasino, ökyautoja ja muuta luksusta

Tottahan toki Monacossa kävellessään aistii rahan. Monte Carlon kasino on tunnettu muun muassa James Bond -elokuvista. Erikoista kasinossa on myös se, että Monacon kansalaisilla ei ole sinne asiaa. Näin suojellaan omia kansalaisia uhkapelaamisen riskeiltä. Me emme käyneet sisällä kasinolla, emmekä olisi edes päässeet, sillä shortsit jalassa kasinolle ei ole asiaa (en myöskään tiedä, pääseekö sinne rattaiden kanssa).

Pyörimme kuitenkin hetken Place du Casino -aukiolla, joka on kasinon, Casino Café de Parisin ja Hôtel de Paris Monte-Carlon välissä. Hotellin ja kasinon edestä saattoi bongata hienoja autoja. Yhtäkään F1-kuljettajaa emme valitettavasti bonganneet Monacon matkallamme, sen sijaan bongasimme Jethro Rostedtin kuvaamassa YouTube-videota samaisella aukiolla. 😁

Kasinon edusta kuhisi ihmisiä.
Café de Paris
Hôtel de Paris

Seuraavaksi poikkesimme kasinon takana olevalla aukiolla katsomassa maisemia, ja jatkoimme matkaa Avenue de Monte-Carloa pitkin. Tämän kadun varrella on useita luksusmyymälöitä, kuten Gucci, Hermes ja Prada. Kun katsoimme kadulta alas kohti satamaa, näimme rannassa olevan rakennuksen, ehkä Monaco Yacht Clubin, katolla pidettävän juhlat. Ensin luulimme, että ne ovat häät, mutta pian yleisön eteen alkoi kävelemään useita mies-nainen-pareja yksi pari kerrallaan, musiikin ja aplodien saattelemana. Ehkä ne olivat jonkinlaiset valmistujaisjuhlat.

Balenciagan liike kasinon lähellä.

Päivä alkoi jo kääntymään iltaan, kun kävelimme pitkin Monte Carlon katuja, vähitellen kohti juna-asemaa lipuen. Ohitimme luksushotelli Hôtel Hermitage Monte-Carlon, jonka sisäänkäyntiä kohti juoksi pukumies käsissään viisi pientä Guccin ostoskassia. Hotellin edustalla oli parkissa useita kalliita autoja, kuten kuvan mattamusta Aston Martin DBS Superleggera. Hieman noloina ohitimme hotellin ehkä turhan läheltä sisäänkäyntiä.

Kasinon lähellä sijaitsevia uudempia rakennuksia, joiden katutasossa on luksusliikkeitä.

Klo 19 aikoihin otimme junan takaisin Nizzaan. Kerkesimme siis viettää Monacossa noin 5 tuntia. Jos meillä olisi ollut hieman enemmän aikaa, olisimme käyneet Monacon vanhassakaupungissa, jossa sijaitsee Prinssin palatsi. Välimatkat pääsivät kuitenkin yllättämään, emmekä enää jaksaneet kasinon jälkeen lähteä vanhaankaupunkiin asti. Monacossa on myös mahdollista liikkua bussilla, mutta emme olleet ottaneet aiheesta selvää. Huomioitavaa on, että Monaco ei ole EU- eikä ETA-maa, joten roaming on siellä kallista. Toki olisimme voineet kävellä EU-alueelle Ranskan puolelle… 😁

Yhteenveto päiväretkestä Nizzasta Monacoon

Vaikka päivä lähti nihkeästi käyntiin ja vierailu Nizzasta Monacoon jäi harmillisen lyhyeksi, oli vierailu muuten onnistunut! Monaco oli myös aivan toimiva kohde vauvan kanssa, mutta ylämäkiä ja kiertämistä oli jonkin verran, eli siihen kannattaa varautua. Monacossa on hyvin siistiä, ja kaduilla kävellessä löytyi helposti hyviä paikkoja istuutua hetkeksi esimerkiksi syöttämään vauvaa. Kantoreppu on hyvä apuväline, jos välillä haluaa oikaista portaiden kautta ja toinen pystyy kantamaan rattaita.

En tiedä, palaammeko enää ikinä Monacoon. Monacossa kävisi kyllä mielellään uudestaankin jos muuten sattumaan matkustamaan lähistölle, sillä valtion pienestä koosta huolimatta sinne jäi vielä nähtävää.

Oletko sinä käynyt Monacossa? Millainen fiilis jäi? 😊

Lisää matkustusaiheista sisältöä löydät Instagram-tililtäni @hannamarihenrika. Laitathan blogini seurantaan myös blogit.fi:ssä. ☀

28 Kommenttia

  1. Kiitos kattavasta ja informatiivisesta postauksesta! 🙂 Monaco vaikuttaa kivalta käyntikohteelta, mutta pelkästään sinne tuskin tulisi koskaan suunnattua. Ehdittekö ostaa mitään? Ts. minkälainen hintataso tuolla oli? 🙂

    1. Kiitos! 😊 Onneksi Ranskan rivieralla on helppo liikkua junalla (jos juna tulee) ja vierailla monessa kohteessa, mikä tekee kyllä reissusta kokemisen arvoisen! Tuo mun jäätelöannos (joka oli tosi iso) maksoi noin 8,90 € ja miehen ostama yksi jäätelöpallo 4,50 €, jäätelöannos tuntui jopa edulliselta Suomen hintatasoon verrattuna. 😁 Postikortti maksoi 1 €, matkamuistomagneetti 4 € ja automuseon pääsylippu mainitun 10 €. Paljon muuta ei keretty ostaa, mutta tällä otannalla hintataso oli varsin siedettävä!

  2. Kolmasosa miljonäärejä. No luulenpa, että oman päivävisiitin aikana näin vain turisteja ja työntekijöitä. En ketään tuohon miljonääriryhmään kuuluvia.

  3. Oon käynyt Monacossa kaksi kertaa. Minusta se on tosi kiva päivä retkikohde. Suosikkejani on just tuo japanilainen puutarha, casino (sisältä ihan överi upea) ja vanhakaupunki eli Monaco-Ville. Kannattaa ehdottomasti käydä noissa, jos joskus päädytte uudelleen tuonne!

  4. Eipä ole Monacossa tullut käytyä ja itse asiassa koko Ranskan Riviera on itselläni vielä käymättä. Monaco olisi joskus kiinnostavaa kokea ja luulenpa, että itsekin tulemme sinne päiväretken muodossa matkustamaan. Nähtävää siellä tosiaan kyllä varmasti on – pienestä koostaan huolimatta.

    1. Suuri suositus Ranskan rivieralle! Ranskan rivierassa on sekin kiva puoli, että matkasta voi tehdä hyvin omien intressien näköisen, kun siellä on paljon erilaisia kyliä ja kaupunkeja, joiden välillä on helppo liikkua. Ja tosiaan, ei saa Monacon pienen pinta-ala antaa hämätä. 😁

  5. Onpa kiva lukea tuoreita kuulumisia Ranskan Rivieralta, itsekin siellä tyttären kanssa kesäkuussa lomailin. Monacossa kävimme toki myös. Lähdimme Nizzasta varmaan joskus puolen päivän tuntumassa junalla ja olihan juna silloinkin täynnä mutta mahduimme sentään kyytiin. Sen sijaan Monacosta palatessamme joskus illansuussa juna Nizzaan oli niin täynnä, että ensimmäiseen junaan emme mahtuneet ollenkaan ja toinen, johon sitten hyppäsimme kyytiin, oli niin täynnä, että olimme junassa keskellä vaunua käytävällä seisomassa, ihmisiä kuin muuri molemmin puolin. Mietin miten sieltä pääsee pois oikealla asemalla, mutta onneksi Nizzassa jäi niin paljon väkeä pois, että pääsimme sitten ihan helposti pois junasta.

    Hyvin kuvailit Monacoa, samantyyppisiäfiiliksiä itsellä esim. rakennusten suhteen. Kävimme myös Prinssin palatsin pihamaalla ihmettelemässä, ihan mukava nähtävyys. Itse olin Monacossa nyt toista kertaa. Jotenkin se on pakollinen vierailukohde Ranskan Rivieralla. 😀

    1. Olimme siis aika samoihin aikoihin kohteessa. 😊 Meillä onneksi takaisin Nizzaan mennessä junassa oli hyvin tilaa, mutta kuulin, että Monacon junat ovat usein aivan tupaten täynnä! Jos menemme toistamiseen Ranskan rivieralle, niin luulen, että käymme myöskin uudelleen Monacossa. 😊

  6. No on tosiaan hiukan tiuhaan rakennettu paikka! Jos on suunnitellut päiväretken jonnekin ja sitten sattuukin jotain yllättävää, niin kyllä se harmittaa. En tiedä tuleeko koskaan mentyä Monacoon, mutta jos joskus sinne matkustan, niin japanilainen puutarha on kyllä ykkösenä listalla.

    1. Niin tekee, varsinkin jos aikaa on rajallisesti, ja tässä tapauksessa liputkin kävivät vain kyseiselle päivälle. 😖 Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, ja suosittelen kyllä käymään Monacossa jos joskus sattuu vaikka Nizzaan matkustamaan!

  7. En ole käynyt Monacossa mutta on listalla. Tarkoituksena on käydä kaikissa Euroopan maissa. Harmillisia nuo junien aikataulumuutokset. Mutta ilmeisedti yleisiä. Me odotettiin kerran Cinque Terressä junaa melko kauan ja sitten kun se tuli, oli se aivan täynnä.

    1. Meillä samat aikomukset, joten Monaco oli ihan must see ja junaan oli päästävä. 😊 Me hypättiin junaan vasta Nizzan keskustan juna-aseman jälkeiseltä asemalta, mikä vaikutti osaltaan siihen, ettemme mahtuneet kyytiin. Tosin, emme olisi varmaan mahtuneet edes sieltä keskustan asemalta kyytiin, niin täyttä oli.

  8. ”En tiedä palaammeko enää ikinä Monacoon” – samaa mietin minäkin. Mutta Monacossa käynnistämme on nii…ii..iin kauan, että jos se jonkun reissun kylkeen taas sopisi, niin voisin kyllä harkita tuonkin kaupungin, siis kaupunkivaltion kertaamista!

    1. ”Älä koskaan sano ei koskaan”, näin yritän ajatella Monacossa uudelleen käynnin(kin) suhteen. 😊 Voipi olla, että jokunen uusi rakennus on Monacoon ilmestynyt, jos vierailustanne on todella kauan!

  9. Olen käynyt Monacossa kahdesti. Ensimmäisen kerran vuonna 1995, kun valmistuttiin Tekusta. Tehtiin parin viikon Eurooppa tournee. Silloin Monacosta tuli vaikutelma, että ”wau”. Paikka näytti upealta, kaikki oli siistiä ja työmaan aitaakin koristi maalaus.

    Toinen kerta oli noin 5 vuotta sitten. Silloin tuli vaikutelma, että ”tälläinenkös tämä nyt vain olikin”. Mielikuviin oli jäänyt jotain luksusta, mutta maailmaa ja sen kolkkia nähneelle se ei enää ollutkaan mitään hienoa ja erikoista. Monaco näyttäytyi tavallisena ahtaana kaupunkina, jossa oli hieman enemmän luxusautoja. Ei sytyttänyt enää edes niin paljon, jotta vanhan ruosteisen Fiatin moottori olisi käynnistynyt. Se on ehkä sellainen ”käydä kerran elämässä” paikka. Ehkä juuri tuon F1 taustan vuoksi.

    Vuonna 1995 oli juuri F1 se syy miksi mekin Nizzasta sinne junalla mentiin. Käytiin koskettamassa Häkkisen lähtöruutua, josta hän oli startannut viikko sitten kisaan. Nähtiin myös kadulla Michael Schumacher menevän Ferrariinsa.

    Mekään ei päästy ekalla kertaa kasinolle, kun oli shortsit. Toisella kertaa ei ollut ja silloin käytiin katsomassa paikan loistoa.

    1. Ahdas Monaco kyllä tosiaan oli, aivan hämmästyttävän täyteen rakennettu. Nyt työmaan aitauksissa ei ollut maalauksia, ja työmaita oli muuten aika paljon, ne kieltämättä pilasi hieman maisemia. F1 houkutteli myös meitä, maabongauksen lisäksi. Häkkisen lähtöruudun koskettaminen on hauska yksityiskohta, ja kuinka hyvä, että satuitte näkemään Schumacherin! Meillä oli kova yritys bongata formulakuski, mielellään Bottas, mutta hän oli ilmeisesti Sveitsissä Sauberin pääkonttorilla. 😁

  10. Hissit on autoille, vaan ei ihmisille, kellä on rattaita. Se kertoo paljon maasta ja sen arvomaailmasta. Samalla tietysti tuollaiset paikat ovat vihamielisiä fillaristeille, ken nyt haluaa ajaa prosenttinousuja ylös ja laskea alas. Yllättävän moni haluaa.

    1. Tosiaan, pyöräilijöitä ei Monacossa juuri näkynyt, enkä ihmettele! Tämä valtio ei ole ihanteellisin rattaiden kanssa, ja todella vaikea jos on liikuntarajoitteinen.

    1. Siis wau, mitä julkkisbongausta teillä!! Monacon GP:n vuoksi matkustaisimme ehdottomasti uudelleen Monacoon! Olemme olleet Singaporen GP:ssä, mutta lähietäisyydeltä näimme ainoastaan Valtteri Bottaksen, joka harjoituksissa autonsa kolaroituaan kyyditettiin skootterilla varikolle aivan meidän nokan edestä (se oli hyvin nopea kohtaaminen). Niin ja Singaporen lentokentällä bongasimme Mika Salon (ja Niki Juuselan), olivat ilmeisesti olleet samalla lennolla. 😁

  11. Ranskan Riviera on tullut vain ”ohiajettua”, mutta ilman muuta täytyy poiketa myös Monacossa jos nlille nurkille suunnataan. Automuseo näyttää näyttää hienolta, vaikka en mikään varsinainen autofani olekaan, ja yhdessä.vasrauksessa kertomasi hintaesimerkit yllättivät – Suomessakin on kalliimpaa!

    1. Automuseo oli vakuuttava, autot oli kyllä entisöity huolella (vaikka ei mekään niistä kovin ymmärretä). 😊 Ja niinpä, hinnat yllättivät positiivisesti, Monaco oli mielestäni mainettaan kohtuullisempi hintatasoltaan!

  12. Olen käynyt Monacossa päiväretkellä Nizzasta. Me kuljimme matkan bussilla ja lippu oli naurettavan halpa 1,50 €/hlö (tämä siis 10 vuotta sitten). Monte Carlon Casinolla kurkistimme eteisaulaan, jonne pääsi ilmaiseksi. Vaikuttavan näköinen paikka! Satamassa ihailimme isoja veneitä, ja kävimme Ruhtinaan palatsissa pienellä kierroksella. 🙂

    1. No tuo bussimatka oli kyllä halpa! 😁 Vaikka ei junakaan kalliilta tuntunut. Kasinoa on nyt todella moni kehunut, sääli kun sisälle kurkkaaminen jäi välistä, mutta ehkä emme olisi sinne kavunneet rattaiden kanssa (olisiko edes päässyt..).

  13. Vuonna1999 matkailuvaunun kanssa ajoimme Travemündestä Barcelonaan Ranskan rantaraittia myöten. Kyllä oli tuttuja maisemia! James Bond -elokuvien innoittamana ajattelin käydä kasinolla smokissa. Smokki olikin unohtunut matkasta ja jouduin vain pyörimään aulassa hetken. Kun olimme kesäkuun alussa liikkeellä, näkyi vielä F1-kisasta merkkejä kaduilla. Nizzassa kävimme myös. Mukava palata näihin muistoihin muutaman vuoden jälkeeen.
    Juha

    1. Tuo reitti on varmasti ollut upea ajaa vaunun kanssa! Hauska ajatus tuo kasinolla vierailu smokki päällä, vaikka ei toteutunutkaan. Juhannuksen alla merkit Monacon GP:stä oli valitettavasti jo siivottu pois. 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *