Ranskan Rivieran hurmaavat Antibes ja Juan-les-Pins

Kesäkuisen Ranskan Rivieran matkamme viimeisen kokonaisen päivän aamu valkeni harmaana ja sateisena. Alun perin olimme suunnitelleet viettävämme rantapäivän Nizzan itäpuolella Villefranche-sur-Merissä, mutta päädyimme vaihtamaan kohteeksi suuremman kaupungin, Antibesin, joka sijaitsee noin 20 minuutin junamatkan päässä Nizzan länsipuolella. Ajattelimme, että siellä olisi ehkä enemmän tekemistä, mikäli vesisade jatkuisi koko päivän. Edellispäivänä olimme käyneet Monacossa, josta voit lukea tästä blogitekstistä.

Antibes on noin 75 000 asukkaan vanha kauppa-, sotilas- ja hallintokaupunki, kooltaan siis noin Joensuun kokoinen. Emme juurikaan kerenneet tutustua kohteeseen etukäteen, mutta sen verran kerkesimme selvittää, että mikäli haluamme käydä rannalla, olisi Juan-les-Pins parempi kohde siihen. Juan-les-Pins on suosittu rantakohde ja osa Antibesin kuntaa. Siellä on oma juna-asema, yksi asema Antibesin asemalta eteenpäin, joten otimme junan Juan-les-Pinsiin asti. Cannesiin Antibesistä on enää noin 10 kilometrin matka.

Yleensä otan (otamme) kohteesta hyvin selvää etukäteen, joten ehkä olimme omaksuneet lapsen kanssa matkustaessa tarvittavan rennon asenteen liian hyvin. Jälkikäteen selvisi muun muassa, että Antibes ja Juan-les-Pins ovat suosittuja kohteita myös julkkisten keskuudessa. Antibesistä voi bongata mm. Leonardo DiCaprion, Beyoncén ja Jay-Z:n.

Av. Guy de Maupassant.

Juan-les-Pins

Kun olimme kävelleet vain muutaman korttelin asemalta, yllätti Juan-les-Pins jo meidät positiivisesti. Ensimmäisenä löysimme tiemme Av. Guy de Maupassant -kadulle, jonka varrella oli useita pieniä liikkeitä ja ravintoloita, joskin torstaiaamuna kadulla oli aika hiljaista. Pilvisellä kelillä oli aika varmasti osuutta asiaan.

Pysähdyimme erään kenkäkaupan kohdalle ihailemaan pieniä lastenkenkiä, mutta emme vielä ostaneet mitään. Kadun päässä käännyimme oikealle ja vielä kerran oikealle, ja päädyimme lähempänä rantaa kulkevalle, kauniille Bd Edouard Baudoin -kadulle, jossa poikkesimme mielenkiintoisen näköiseen lastentarvikeliikkeeseen. Liikkeessä myytiin pitkälti samojen brändien tuotteita, kuin Suomessa (esim. Name It ja Lil´ Atelier), joten emme jääneet pidemmäksi aikaa tutkimaan.

Bd Edouard Baudoin.

Seuraavaksi siirryimme rannalle, sillä pilvisestä säästä huolimatta halusin käydä pulahtamassa mereen. Vauvan ja rattaiden kanssa emme alkaneet etsimään sitä täydellistä spottia rannalta, vaan jäin uimaan siihen kohtaan, mihin satuimme Bd Edouard Baudoinilta laskeutumaan. Etäämmällä rannalla olisi ollut saatavilla aurinkotuoleja.

Olin ikävöinyt meressä uimista, sillä olin viimeksi uinut meressä Sansibarilla lokakuussa 2022. Vauva kävi isänsä kanssa ensimmäistä kertaa ikinä kastamassa jalkojaan meriveteen.

Ei ehkä kaunein kohta rantaa, mutta sopiva uimiseen.

Uinnin jälkeen kävelimme rantakatua pitkin länteen, eli eri suuntaan, mistä olimme tulleet ennen uimista. Alkoi olemaan lounasaika, joten Googletimme rantaravintoloiden arvosteluja sitä mukaa, kuin ohitimme niitä. Päädyimme Brasserie La Jetée -nimiseen ravintolaan, tietoisina siitä, että ravintola ei sijaintinsa vuoksi ole edullisimmasta päästä. Onneksi ruoka oli kuitenkin hyvää!

Tämän ranskalaisen ruokalajin nimi oli Ravioles du Dauphiné.
Aurinkotuoleilla ei ollut ruuhkaa pilvisenä päivänä.

Lounaan jälkeen oli aika siirtyä Antibesin puolelle, josta ottaisimme myöhemmin junan takaisin Nizzaan. Kartta näytti etäisyydeksi alle 3 kilometriä, joten päätimme kävellä. Tykkäämme kävellä paikasta toiseen, koska kävellessä näkee hyvin ympäristöä, saa liikuntaa sekä säästää rahaa.

Kävelimme uudestaan saman kenkäkaupan ohi, enkä enää voinut ohittaa söpöjä lastenkenkiä, joten ostimme pienintä mahdollista kokoa olevat sandaalit hintaan 17,90 €. Ajattelimme, että on mukava, kun vauvalle jää konkreettinen muisto ensimmäiseltä ulkomaanmatkalta. 😊

Toisessa rivissä lasten sandaalit. 😊
Tämän junan kyydissä olisi varmasti ollut mukava tutkia Juan-les-Pinsin ja Antibesin katuja.

Antibes

Kävelimme Antibesiin Bd du Président Wilsonia pitkin. Kävellessä oli vaikea hahmottaa, milloin olemme Antibesin puolella. Viimeistään Place Général de Gaulle -aukiolle saapuessa tiesimme olevamme Antibesissä, tarkemmin ottaen Antibesin vanhassakaupungissa, johon havaintojeni mukaan yleisesti viitataan kun puhutaan Antibesistä. Aukion vieressä oli sopivasti ranskalaisen suuren Monoprix-ketjun tavaratalo, josta kävin ostamassa uudet aurinkolasit, sillä vanhoista oli tippunut linssi edellisenä päivänä.

Place Général de Gaulle.

Jatkoimme matkaa pitkin Rue de la Républiqueta, ja pian vasemmalla puolella tietä ravintoloiden terassien takana oli leikkipuisto. Leikkipuisto oli siisti ja vaikutti uudelta. Käytimme leikkipuistoa taukopaikkana mm. vauvan ruokkimiseen ja vaipan vaihtamiseen. Vieressä sattui olemaan Häagen-Dazsin kahvilatyyppinen jäätelökioski, jota emme voineet ohittaa!

Leikkipuisto Antibesissa.

Jatkoimme kävelyä hiljalleen kohti satamaa. Antibes tuntui viihtyisältä ja tunnelma oli erilainen Nizzaan verrattuna – rauhallisempi ja vähemmän turistinen, vaikka myös Antibes on hyvin suosittu turistikohde. Kadut olivat kauniita ja niitä koristi runsaat kukat, puut ja muut. Kävelimme Marché Provençal -kauppahallin vierustaa pitkin, mutta torstai-iltapäivänä klo 16 kauppahalli ammotti tyhjyyttään. Ei yhtään kojua tai pöytää, ei edes tyhjillään olevia. Harmi juttu, sillä olisimme mielellään nähneet kauppahallissa elämää, vaikka rehellisyyden nimissä emme tunnistaneet paikkaa kauppahalliksi. Perinteisen kauppahallin sijaan kyseessä on pitkänmallinen katos, siis enemmänkin katettu tori. Googlen mukaan kauppahalli on avoinna klo 7.30-13, kaikkina muina päivinä paitsi maanantaisin.

Kauppahallin ohi kulkeva tie päättyy Antibesin satamaan. Yllätyin myöhemmin kuullessani, että Antibesin satama on Välimeren alueen suurin huvivenesatama, vaikka siltä se toisaalta näyttikin – satamassa oli enemmän hienoja jahteja kuin Nizzassa tai Monacossa, minkä lisäksi siellä oli kymmenittäin pienempiä purjeveneitä ja muita aluksia. Sataman toisella puolella näkyi Fort Carré -linnoitus, jossa itse Napoleon on ollut hetken aikaa vangittuna Ranskan vallankumouksen aikaan 1700-luvun lopulla. Satamassa oli myös maailmanpyörä, josta olisi varmasti ollut hienot näköalat sekä vanhankaupungin että sataman ylle. Jäimme hetkeksi ihmettelemään jahteja, ennen kuin nousimme pari korttelia ylöspäin juna-asemalle. Kamerasta oli harmillisesti loppunut akku tässä vaiheessa.

Linnoitus näkyy taustalla videon alussa.

Antibesissä on palveleva juna-asema autovuokraamoineen ja kahviloineen. Onnistuimme missaamaan ensimmäisen junan, sillä lähdimme ylittämään raiteita niiden yläpuolella menevää siltaa pitkin, todetaksemme, että sillalta pääsi ainoastaan raiteiden ohi kadulle. Oikea reitti olisi mennyt raiteiden ali. Onneksi junia kulki tiuhaan tahtiin, ja jouduimme odottamaan vain 10 minuuttia.

Päivä Juan-les-Pinsissä ja Antibesissä oli mukava ja hyvä päätös Ranskan Rivieran matkallemme, pilvisestä kelistä huolimatta. Voin suositella päiväretkeä Antibesiin, tosin muista kohteista Ranskan Rivieralla Nizzan ja Monacon lisäksi minulla ei ole kokemusta. Jos nyt voisin valita, menisin Antibesiin ensimmäisenä aamulla, jolloin myös kauppahallissa on elämää.

Jälkikäteen ajateltuna matkamme Ranskan Rivieralle olisi voinut olla vielä päivän pidempi, jolloin olisimme kerenneet vierailemaan sekä Antibesissä että Villefranche-sur-Merissä, tai niin ikään kehutussa Ezen kylässä lähempänä Monacoa

Onko Antibes sinulle tuttu paikka? Tai kenties muut tekstissä mainitut Ranskan Rivieran kylät? Jos kyllä, mitä tykkäsit? 😊

Lisää matkustusaiheista sisältöä löydät Instagram-tililtäni @hannamarihenrika. Laitathan blogini seurantaan myös blogit.fi:ssä. ☀