Pohjoisen road trip asuntoautolla – osa 4, Alta, Skibotn, Sommarøy

Tämä postaus on osa heinäkuun 2021 loman postaussarjaa. Edellinen osa Pohjoisen road tripiä löytyy täältä.

Päivä 7. – Kautokeinosta Altaan

Heinäkuun 2021 seitsemännen reissupäivän aamuna käänsimme asuntoauton nokan Muoniosta kohti Kautokeinon rajanylityspaikkaa. Olimme harkinneet Norjan puolelle lähtemistä jo edeltävänä aamuna, mutta koska kelit olivat paremmat Suomessa, päätimme olla vielä yhden yön Muoniossa.

Yllätykseksemme rajalla ei ollut yhtään jonoa. Meidän kanssamme samaan aikaan rajalle sattui ainoastaan yksi motoristi. Näytimme passit ja koronapassit, sekä maahantuloilmoituksen, joka oli pitänyt tehdä etukäteen. Saimme ohjeeksi ajaa Kautokeinon terveyskeskukseen koronatestiin, joten ajoimme sinne ja pikatestin tulos tulikin alle 10 minuutissa. Myöskin Kautokeinon terveyskeskuksen koronatestipisteellä olimme ainoat asiakkaat. Nyt kuitenkin eletään jo vuotta 2022, ja koronatestin tarve Norjan puolella on jo historiaa.

Olimme päättäneet ajaa ensimmäisenä Altaan, joka oli meille tuttu paikka edellisen kesän asuntoautoreissulta. Menimme taas yöksi Alta River Campingiin, johon ei voi varata etukäteen paikkoja (niin kuin ei paljon minnekään muuallekaan). Siksi ajoimme ensin campingiin maksamaan ja varaamaan paikan heittämällä asuntoauton takatallista pihatuolit- ja pöydän varaamaan meille paikkaa. Sen jälkeen ajoimme auton parkkiin tutulle paikalle Rema 1000:n taakse ja kävimme kiertelemässä kaupungilla, mm. Amfi Alta -nimisessä ostoskeskuksessa.

Illalla campingissa oli ohjelmassa aivan perusjuttuja, eli ruuan tekoa, suihkussa käyntiä, ja lenkkeilyä. Tuntui ihanalta olla Norjassa.

Kuvassa Alta River Camping, kuva vuodelta 2020.

Päivä 8. – Skibotn eli Yykeänperä

Seuraavana aamuna käänsimme kurssin kohti Yykeänperää, eli Skibotnia. Skibotn oli myös jo tuttu paikka viime kesältä, ja kauniit maisemat houkuttelivat sinne uudelleen. Tällä campingalueella parasta onkin nauttia kauniista maisemista sekä kävellä rannalla. Ensimmäinen kuva on jo kesältä 2020 Skibotn Campingista.

Skibotnissa aktiviteetiksi riitti lähinnä maisemista nauttiminen. Matkalla Skibotniin meillä kävi pieni vahinko, kun keittiön kaapissa ollut juomavesisäiliö oli päässyt vuotamaan asuntoauton lattialle, sillä hana oli heilahtanut vauhdissa kaapinovea vasten ja vääntynyt auki (näinkin voi käydä näköjään). Onneksi sen suurempaa vahinkoa ei käynyt. Huomaa kuitenkin markiisin alla oleva pyykkiteline, jossa kuvasimme litimärkiä lattian kuivaamiseen käytettyjä pyyhkeitä.

Päivä 9. – Sommarøy ja Tromssa

Kun aamu oli valjennut Skibotnissa, lähdimme ajamaan kohti Tromssaa ja Sommarøyta. Sommarøy on pieni saari ja kalastajakylä Tromssan länsiosassa, ja vinkin Sommarøyssa vierailusta olin saanut Facebookin Norja-aiheisesta ryhmästä. Kuvien perusteella siellä on upeat hiekkarannat ja kirkas vesi. Oikeasta näkövinkkelistä katsottuna voisi luulla olevansa Välimeren, eikä Norjanmeren, rannalla.

Sommarøyhyn päästäkseen on ajettava Tromssan ohi. Siispä kävimme ohikulkumatkalla tiedustelemassa Tromssan ainoasta campingista asuntoautopaikkaa seuraavaksi yöksi, mutta niin kuin Facebook-ryhmässä oli varoiteltu, camping oli aivan tupaten täynnä. Eikä kello taitanut olla vielä edes 12. Saatiin ohjeeksi ajaa Skittenelv Campingiin, joka sijaitsee vajaan 30 kilometrin päässä Tromssasta. Siellä olisi kuulemma reilusti tilaa, joten lähdimme huoletta ensin käymään Sommarøyssa.

Tie Sommarøyhyn oli osittain aika kapeaa, ja loppumatkasta oli useita kapeiden siltojen ylityksiä. Onneksi silloilla on liikennevalot, ja vain yhdestä suunnasta kerrallaan saa ajaa.

Sommarøy oli joka tapauksessa ajomatkan arvoinen!

Sommarøyn rannat olivat poikkeuksellisen upeat! Voin suositella poikkeamaan Sommarøyssa, jos siihen on mahdollisuus. Tekemistä siellä ei kuitenkaan juurikaan ole, muuta kuin yksi vuori jolle olisi voinut kiivetä ilmeisesti parissa tunnissa, mutta aikataulusyistä jätimme sen väliin. Sommarøyssa olisi ollut myös itsepalveluperiaatteella toimiva leirintä (maksu automaattiin).

Loppukevennykseksi vielä feilannut lomakuva – näytän tässä mielestäni Sami Kuroselta Temptation Islandin introssa. 😆

”Tämä on Temptation Island”. Itse asiassa seuraavan kauden voisi vaikka kuvata maisemien puolesta Sommarøyssa – aktiviteetteja tosin on hieman rajoitetusti.

3 Kommenttia

1. Mielenkiintoista, että kävitte Skjervøyssa talvella kaamosaikaan! Itsellä tuskin tulee lähdettyä noille suunnille talviaikaan, ainakaan asuntoautolla. Ajoittain kapeat ja mutkaiset tiet tuntuivat tarpeeksi jänniltä asuntoautolla jo kesällä, ilman lunta ja jäätä.

1. Vesivahinko tai muu tekninen vika isossa asuntoautossa keskellä ei mitään voi kyllä olla painajainen. Tätä aina pelkään, kun lähdemme reissulle. Miten ihmeessä vieläkin raskaamman kaluston korjaaminen tai varaosien saanti onnistuu tuollaisessa harvaan asutussa kohteessa? Ja kyllä noilla Kilpisjärven ja Altan takateillä ihmeen paljon isompaakin kalustoa on liikkeellä!