Nizza kahdessa päivässä lapsen kanssa

Juhannuksen alla teimme ensimmäisen ulkomaanmatkan kolmehenkisenä perheenä. Matka oli erittäin onnistunut, ja 9 kk:n ikäisen vauvan viihtymisen osalta matka jopa ylitti odotukset! Kohdevalinta meni myös nappiin, sillä Nizza ja Ranskan Riviera ylipäätään osoittautui erinomaiseksi kohteeksi lapsiperheelle.

Matkamme kesti viisi yötä ja neljä kokonaista päivää, joista kaksi ensimmäistä vietimme Nizzassa. Lisäksi majoituimme koko matkan ajan Airbnb:ssä Nizzassa. Tämä blogiteksti koskee kahta ensimmäistä päivää, jotka kiersimme Nizzaa. Muihin päiviin sekä matkustusvinkkeihin vauvan kanssa palaan myöhemmissä blogiteksteissä. Tekstin lopussa vielä kiinnostuneille lyhyt yhteenveto vauvan tarvikkeiden saatavuudesta paikallisissa marketeissa.

Nizzan nähtävyydet kerkeää nähdä parissa päivässä

Varasimme Nizzan kiertämiseen matkan kaksi ensimmäistä päivää, ja se riitti meille hyvin, vaikka olisi kaupunkia voinut tutkia päivän tai pari pidempäänkin. Tärkeimmät nähtävyydet kerkeää kuitenkin kiertää kahdessa päivässä, sillä kaupunki on pinta-alaltaan aika pieni ja julkinen liikenne toimii hyvin. Koko reissuun kannattaa toki varata enemmän aikaa, vähintään neljä kokonaista päivää, sillä Nizzasta on erittäin kätevä tehdä junalla päiväretkiä niin Monacoon, kuin Ranskan Rivieran muihin tunnelmallisiin kaupunkeihin ja kyliin. Me kävimme kolmantena päivänä Monacossa ja neljäntenä päivänä Nizzan länsipuolella Antibesissä, mutta palataan niihin myöhemmin.

Lentokentältä saavuimme ensimmäisenä raitiovaunulla Port Lympian pysäkille Nizzan satamaan (kuvassa). Airbnb sijaitsi jossain tuolla kuvan keskivaiheilla, noin 700 m päässä pysäkiltä.

Päivä 1 – Nizzan puistot ja rantakatu

Saavuimme sunnuntai-iltana hieman klo 21 jälkeen Airbnb:lle. Olimme aika väsyneitä, joten kun host oli esitellyt asunnon, Teemu kävi hakemassa viereisestä Domino’sista pizzan ja menimme nukkumaan.

Ensimmäisen varsinaisen päivän Nizzassa aloitimme etsimällä aamupalaa. Alkuun ajattelimme mennä etukäteen selvittämäämme kahvilaan aamupalalle, mutta se olikin kiinni maanantaisin, niin kuin moni muukin paikka Nizzassa. Lopulta löysimme sopivan leipomon ihan vain kävelemällä ja katselemalla ympärillemme. Nappasimme mukaan molemmille tomaatti-mozzarellapatongit, nutellatäytteiset krepit ja tölkkijuomat, ja lähdimme etsimään sopivaa puistoa tai muuta paikkaa, johon istahtaa syömään aamupala. Aamupalaostokset maksoivat yhteensä noin 19 euroa.

Ensin ajattelimme, että kävelemme ylös Colline du Château -kukkulalle, eli linnakukkulalle. Linnakukkula sijaitsee Nizzan sataman (Port Lympia) ja vanhankaupungin välissä, ja koska Airbnb:mme sijaitsi sataman lähistöllä, koitimme päästä kukkulalle sataman puolelta, Rue Catherine Seguranelta kääntyvää reittiä pitkin. Käveltyämme jonkin matkaa ylämäkeen, vaihtuikin reitti portaisiin ja autotiehen, jolla ei saanut kävellä. Meillä oli (nukkuva) vauva rattaissa, joten emme voineet nousta portaita, ja jouduimme palaamaan samaa reittiä takaisin. Ensimmäinen opetus: selvitä reitin esteettömyys etukäteen jos liikut rattaiden kanssa.

Koska olimme jo kävelleet aika pitkään, ajattelimme, että on sama kävellä vielä hieman lisää, Nizzan keskuspuisto Promenade du Paillonille saakka. Matkalla kävelimme mm. Place Garibaldi -aukion ohi. Puisto oli erinomainen valinta, sillä tässä pitkänomaisessa puistossa on runsaasti penkkejä molemmilla sivuilla (myös varjossa). Puistosta löytyy myös useita leikkipaikkoja lapsille, joten jos olet menossa Nizzaan lasten kanssa, suosittelen lämpimästi tätä puistoa! Meidän vauvamme tykkää kiikkua, joten aamupalan jälkeen testasimme vauvakiikkua. 😊

Puistossa oli useita lapsiperheitä, mutta ei kuitenkaan ruuhkaa, ainakaan kesäkuisena maanantaiaamuna. Vauvakiikkuun piti jonottaa hetki, mutta isommat lapset olisivat mahtuneet hyvin leikkimään puiston useissa kiipeilytelineissä, kiikuissa ja muissa välineissä. Puistossa pystyi myös rauhassa syöttämään ja imettämään vauvan sekä vaihtamaan vaipan.

Kun kävelimme puistoa pitkin hieman edemmäs kohti rantaa, saavuimme isolle suihkulähdealueelle, jossa (havaintojeni mukaan) maasta nousevat suihkulähteet menevät hetkeksi päälle aina tasa- ja puolitunnein. Vauva ei vielä osannut innostua suihkulähteistä, mutta isommat taaperot ja lapset juoksivat innoissaan suihkulähteiden välissä. Mekin kävimme vauvan kanssa hieman kastamassa varpaita suihkulähteessä, mutta tämä ei varsinaisesti ollut mikään hitti. 😁

Puisto päättyi Place Masséna -aukiolle, josta käännyimme Avenue Jean-Médecinille, joka on yksi Nizzan pääkaduista ja josta löytyy kaupungin parhaat shoppailumahdollisuudet. Shoppailu ei ollut meillä suunnitelmissa, mutta kävimme nopeasti Adidaksen myymälässä ja Foot Lockerissa. Kävelimme rauhakseltaan katua pitkin, kävimme ostoskeskuksessa vessassa, poikkesimme sivukujalle libanonilaiseen ravintolaan syömään (myöhäisen) lounaan, ja suuntasimme bussilla hetkeksi lepäämään Airbnb:lle.

Illalla lähdimme vielä käymään iltakävelyllä Promenade des Anglais -rantakadulla. Kävelimme Port Lympian raitiovaunupysäkille josta otimme ratikan, ja hyppäsimme pois rannan tuntumassa Centre Universitaire Méditerranéen -pysäkillä. Kävelimme hetken rantakatua pitkin ja aistimme tunnelmaa, rannalle asti emme rantakadulta laskeutuneet. Nizzan rannat ovat kivikkoisia, joten rantapäiväksi kannattaa suunnata johonkin lähikaupunkiin tai -kylään, jossa on hiekkaranta, esimerkiksi Antibesiin. Vauva nukahti sopivasti kantoreppuun rantakatua kävellessämme. Kantoreppu (Tula Explore) olikin meillä koko ajan mukana rattaiden tavarakorissa, vaikka vauva viihtyi enimmäkseen rattaissa. Palasimme Carrefourin kautta Airbnb:lle, jossa kokkasimme myöhäisen päivällisen.

Rantakatu
Port Lympia

Päivä 2 – Nizzan näköalapaikka ja vanhakaupunki

Toisen päivän aamuna söimme aamupalan Airbnb:llä. Aamupalan jälkeen matkustimme raitiovaunulla vanhankaupungin reunalla sijaitsevalle Opéra – Vieille Ville -pysäkille, ja lähdimme tutustumaan Nizzan vanhaankaupunkiin, joka tunnetaan myös nimellä Vieille Ville. Vanhakaupunki on tärkeä osa Nizzaa, ja myös siellä pääsimme liikkumaan hyvin rattaiden kanssa. Vanhakaupunki oli viihtyisä ja siellä oli paljon mielenkiintoisen näköisiä kahviloita, joista pysähdyimme muutamassa. The Delicacies of Angea -niminen pieni macaronseihin erikoistunut kahvila kiinnitti huomioni, sillä ikkunassa oli houkuttelevan näköisiä, jättikokoisia macaronseja. Kävimme sisään ja selvisi, että macaronsien välissä oli jäätelöä. Tottakai ostimme sellaiset, ja ne olivat erittäin hyviä!

Vaikka vanhakaupunki oli viihtyisä, ei se säväyttänyt aivan samalla tavalla, kuin Kotorin vanhakaupunki, jossa vierailimme kaksi vuotta sitten. Dubrovnikin vanhaankaupunkiin, jossa kävimme niin ikään kesäkuun lopussa vuonna 2022, verrattuna Nizzan vanhassakaupungissa taas oli ihanan rauhallista ja vähän turisteja!

THE jäätelömacaron! Makuvaihtoehtoja oli useita, tämä on suklaa.

Vanhankaupungin läpi kohti rantaa käveltyämme saavuimme kuuluisalle Cours Saleya -aukiolle, jossa on paljon ravintoloita ja kahviloita sekä tori, josta saa niin hedelmiä, vihanneksia, saippuaa kuin kukkiakin (en vain oikein kehdannut pysähtyä ottamaan kuvia). Katsokaa, kuinka hienon kimpun saa 15 eurolla!

Söimme myös erittäin hyvät burgerit samalla aukiolla sijaitsevassa Le Blast -nimisessä ravintolassa. Se ei ollut mikään top-ravintola TripAdvisorin mukaan (mm. palvelua oli kritisoitu), mutta Teemu oli lukenut jostain suosituksen, joten uskalsimme mennä syömään. Kaksi burgeriateriaa ja kaksi kokista maksoi yhteensä 27,40 €. Ruoat olivat Nizzassa ylipäätään erittäin hyviä, söimme mm. burgereita, pizzaa ja ravioleja. Havaintojeni mukaan ruuan hinnat olivat ravintoloissa Suomea edullisemmat. Juomasta, kuten Coca-Colasta, sai kuitenkin maksaa vähintään saman verran kuin Suomessa, eli kokis oli kallista suhteessa ruokaan.

Erinomainen Swiss Burger, kokiksen kanssa yhteensä 13,70 €.
Käynti vanhastakaupungista rantakadulle.

Seuraavaksi selvitimme, miten pääsemme linnakukkulalle, jolle yritimme päästä jo edellisenä päivänä. Selvisi, että mäelle pääsee hissillä, joka sijaitsee vanhankaupungin puolella kukkulaa, eli lähellä senhetkistä sijaintiamme. Hissi on ilmainen ja se löytyy esim. Mapsista nimellä Ascenseur du Château.

Puistossa oli niin nuorisoa, kuin varttuneempaakin polvea viettämässä aikaa ja nukkumassa päiväunia ruohikolla. Lisäksi leikkipuistossa oli lapsiperheitä, mutta ei taaskaan liian paljon porukkaa. Myös tässä puistossa on hyvät leikkimismahdollisuudet lapsille. Kesäkuun puoliväli on siitä hyvä aika vierailla Etelä- ja Keski-Euroopassa, että kesälomat eivät ole vielä alkaneet suuressa osassa Eurooppaa, joten turisteja ei vielä ole tungokseksi asti.

Kävimme ottamassa kuvia muutamalla eri näköalapaikalla ja hengailimme hetken leikkipuiston penkillä, jonka jälkeen lapsi nukahti jälleen rattaisiin. Sataman puolella kukkulaa käynyt todella kova tuuli ei välity kuvista. Kävelimme vielä massan mukana summittaisesti johonkin suuntaan, mutta päädyimme taas portaiden luokse. Tuo reitti olisi varmaan vienyt kukkulalla olevalle vesiputoukselle, jonka näimme hieman yläpuolellamme, mutta rattaiden vuoksi emme päässeet sinne (ainakaan tätä reittiä). Olimme kuitenkin mielestämme jo nähneet tarpeeksi aluetta, joten palasimme hissillä alas. 😊

Port Lympia eli Nizzan satama.
Promenade des Anglais ja ranta.
Vauva otti reissun aikana lukuisat päiväunet matkarattaissa, hän oli erittäin tyytyväinen ja helppo matkakaveri joka sopeutui hyvin uusiin tilanteisiin. Taustalla näkyy vanhakaupunki.

Kävelimme vielä vanhankaupungin läpi takaisin samalle ratikkapysäkille, jolle olimme aamulla saapuneet. Matkalla pysähdyimme vielä vanhankaupungin alkupäässä sijainneeseen Emilie and the Cool Kids -kahvilaan (koska se näytti coolilta) ja ostimme pirtelöt, jotka kävimme nauttimassa jälleen viereisessä Promenade du Paillon -puistossa. Sen jälkeen menimme lepäämään hetkeksi Airbnb:lle.

Illalla olikin erikoisohjelmaa, sillä tämän kesän Pariisin Olympialaisten olympiasoihtu oli saapumassa Nizzaan, ja sen kunniaksi Promenade des Angleisin varrella oli aidattu tapahtuma-alue. Me ei täysin ymmärretty, mitä siellä loppujen lopuksi tapahtui, mutta aluksi ihmiset kerääntyivät aitaa vasten katsomaan, kun olympiasoihtu kulkueineen saapui lännestä pitkin Promenade des Anglaisia. Mekin näimme, kun soihtu kulki katua pitkin. Pian sen jälkeen ihmiset kerääntyivät katsomaan jotain, josta he ottivat innokkaasti kuvia ja videoita puhelimilla. Me jäimme taka-alalle emmekä nähneet oikein mitään. Kun väkijoukko alkoi liukenemaan, huomasimme, että joukon keskellä oli ”Olympic Cauldron” eli suuri tulipesä/astia (en tiedä mikä se on Suomeksi), jossa ei kuitenkaan palanut tuli. Lisäksi aidatulla haastattelualueella haastateltiin mahdollisesti yhteistyökumppaneita. Netistä löytämäni ohjelman mukaan ”Olympic Cauldron” olisi sytytetty kulkueen saapumisen jälkeen, joten ehkä se oli silloin palanut hetken.

DJ soitti musiikkia tapahtumassa.
Tapahtumasta jäi käteen tällainen Coca-Cola-muki matkamuistoksi.

Kannattaako matkustaa Nizzaan lasten kanssa?

Lyhyt vastaus: kyllä kannattaa! Uskon, että tässä kaupungissa viihtyy niin pienemmät, kuin isommatkin lapset. Kaupunki ei ole liian suuri ja siellä pääsee hyvin liikkumaan rattaiden kanssa. Nizzan puistot ovat viihtyisiä ja lapset on otettu niissä hyvin huomioon, leikkipaikkoja on paljon ja ne ovat siistejä sekä moderneja. Puistoissa on myös vessoja, joihin tosin emme tutustuneet. Julkinen liikenne toimii hyvin ja ihmiset antavat tilaa rattaille. Me tosin matkustimme vain yhden kerran bussilla, jonka meno oli aika vauhdikasta. Suosittelen siis raitiovaunua, jonka kyyti on tasaisempaa. Lentokentältäkin pääsee keskustaan raitiovaunulla, jolloin säästyy taksi- ja turvaistuinsäädöltä. Junalla taas pääsee helposti vierailulle Monacoon tai muihin rannikon kaupunkeihin, joista löytyy esimerkiksi paremmat rannat kuin Nizzasta.

Niin Nizzassa, kuin varmasti monessa muussakin Euroopan kaupunkikohteessa, joutuu välillä tekemään ylimääräisiä lenkkejä rattaiden kanssa portaista johtuen, sekä selvittämään reittivaihtoehtoja. Esimerkkinä aiemmin kuvattu tilanne, jossa oikeaa reittiä kukkulalle oli vaikea löytää. Tuosta tapauksesta viisastuneena tarkistimme jatkossa, onko reitillä portaita (sen karttasovellukset kertovat). Muutaman kerran päädyimme myös lyhyen matkaa kantamaan rattaita portaissa. Kaupungin korkeuserot eivät onneksi ole kovin suuret.

Ihmiset olivat todella ystävällisiä meitä, sekä erityisesti vauvaa kohtaan. Myös ravintoloissa ja kaupoissa oli ystävällinen palvelu, ja pieni kielimuuri aina välillä ei haitannut mitään. Kun saavuimme Nizzaan, meidän piti vaihtaa ratikkaa ja siirtyä toiselle pysäkille Grand Arénasilla, jolloin vanhempi ranskaa puhuva herrasmies tuli kysymään, olemmeko menossa lentokentälle vai keskustaan, ja näytti meille oikean suunnan. Saimme siis heti hyvän ensivaikutelman paikallisista. Lisäksi lapsellemme juteltiin ja vilkuteltiin jatkuvasti (kukaan ei kuitenkaan tullut liian lähelle tai koskenut lasta), rattaita tarjouduttiin kantamaan avuksi portaissa, ja poislähtöpäivänä ratikassa kaksi eri naista varmistivat tiesimmekö, että kyseinen raitiovaunu ei mene suoraan lentokentälle, vaan meidän pitää vaihtaa Grand Arénasilla. Kolmas nainen, joka joutui toimimaan ensimmäiselle naiselle tulkkina, varmisti vielä myöhemmin matkan aikana, ettemme ole jäämässä liian aikaisella pysäkillä pois. Vaikka tiesimmekin nämä asiat, tuli ihmisten avuliaisuudesta hyvä mieli. 😊

Vauvan tarvikkeet paikallisissa marketeissa

Meillä oli sekä vaipat että ruuat mukana, joten tsekkasin vauvan tarvikkeiden saatavuuden ja hinnat vain pikaisesti muutamassa eri kaupassa. Huomiona, me kävimme vain pienissä kaupoissa, kuten Carrefour City ja samankokoinen Aldi. Todennäköisesti jossain kaupungin laidalla tai muualla on suurempia kauppoja, joissa on suurempi valikoima.

Vaipoista näin Pampersia (lähinnä nb-koossa) sekä Carrefourin omaa My Carrefour Baby -merkkiä ja Aldin omaa Cherubin-merkkiä. Esimerkkejä hinnoista:

• My Carrefour Baby 4-koon (8-16 kg) vaippapaketti (46 vaippaa) 11,22 €
  • Cherubin 4-koon (7-18 kg) vaippapaketti (42 kpl) 6,69 €
  • Pampers Harmonie new baby 1-koon (2-5 kg) vaippapaketti (22 kpl) 7,84 € (Carrefourissa).

Korvikkeista huomasin olevan saatavilla Gallia Calisma -merkkiä, josta esimerkkinä Gallia Calisma 2 (830 g) maksoi Aldissa 16,79 € ja Carrefourissa 19,84 €.

Ruokahyllyn kerkesin bongata vain yhdestä Carrefourista, ja esim. puuropusseja tai smoothieita ei ainakaan tässä hyllyssä ollut. Tutuista merkeistä hyllyssä oli HiPPiä (tosin vain yksi paketti, jolle en löytänyt hintaa), lisäksi oli ainakin Nestlen, Blédinan ja Babybion lastenruokaa. Esimerkiksi Nestlen 2×200 g pakkaus couscousia (8 kk) maksoi Carrefourissa 2,55 €, BabyBio parsakaali-perunasose (4 kk) 2×120 g 1,74 € ja Blédinan tomaatti-riisisose (6 kk) 2×200 g 3,50 €. Mielenkiintoisena huomiona noin puolet hyllyn lastenruuista oli pakattu ikään kuin eineskeiton pakkaukseen (esim. Saarioisten sosekeitot), ei siis pilttipurkin kaltaiseen uudelleensuljettavaan purkkiin.

Oletko sinä jo käynyt Nizzassa? Jos kyllä, riittääkö mielestäsi pari päivää kaupungin kiertämiseen? 😊