·

Lentäminen 1-vuotiaan kanssa – vinkit onnistuneelle matkalle

Lentäminen 1-vuotiaan taaperon kanssa on aihe, joka herättää matkailevien perheiden vanhemmissa monenlaisia ajatuksia. Olen lentänyt Ranskaan 9-kuukautisen vauvan (lue vinkit vauvan kanssa lentämiseen täältä) sekä Mauritiukselle 1-vuotiaan, tarkemmin 14 kuukauden ikäisen taaperon kanssa. Alle 2-vuotiaat voivat lentävät hyvin edullisesti sylilapsena (lap infant). Lapsemme matkusti molemmilla kerroilla sylissä, ja molemmilla kerroilla lennot sujuivat kiitettävästi.

On kuitenkin luonnollista, että pienen lapsen kanssa lentäminen jännittää etukäteen vanhempia. Lieventääkseni jännitystä jaan nyt kokemuksen sekä parhaat vinkkini noin 1-vuotiaan kanssa lentomatkustamiseen.

Lentojen valitseminen lapsen kanssa matkustaessa

Lentojen aikatauluihin kannattaa kiinnittää huomiota 1-vuotiaan taaperon (sylilapsen) kanssa lentäessä. Mannertenvälisillä, pitkillä lennoilla suosittelen varaamaan lennot yötä vasten: esimerkiksi, meidän nyt 1 v 4 kk taapero nukahtaa illalla klo 19.30-20.30, jolloin ideaali lähtöaika lennolle on samaan aikaan tai hieman aiemmin. Huomioi, että illalla lähtevien lentojen ruokatarjoilu alkaa pian nousun jälkeen, mikä aiheuttaa hälinää koneeseen – ideaalitilanteessa lapsi on jo nukahtanut tässä vaiheessa, mutta meteli ja valoisuus saattavat tehdä siitä vaikeaa.

Myöhään illalla (esim. klo 21 jälkeen) lähtevällä lennolla voi olla haasteena saada lapsi ensin nukutettua kentällä ja sitten siirtää nukkuvana lentokoneeseen, varsinkin, kun nousun ajan lapsen pitää istua turvavöissä vanhemman sylissä. Joidenkin lasten kanssa tämä voi kuitenkin olla parhaiten toimiva vaihtoehto! Jos taas lento lähtee liian aikaisin iltapäivällä, lapsi on pidemmän aikaa koneessa hereillä (eli viihdytettävänä) ja lento saattaa saapua kohteeseen jo muutama tunti nukahtamisen jälkeen. Toisaalta, unet saattavat jatkua lennon jälkeen esimerkiksi kantorepussa.

Kauas matkustaessa mielestäni ehdottomasti paras vaihtoehto on suora yölento. Lyhyemmät lennot taas voi yrittää ajoittaa päiväuniaikoihin, mutta aina ei ole mahdollista valita suoria lentoja tai aikatauluttaa lentoja uniaikoihin.

Istanbul-Helsinki -lennolle astumassa.

Kokemus: pitkät lennot Mauritiukselle 1-vuotiaan kanssa

Lensimme marras-joulukuussa noin 1-vuotiaan lapsen kanssa Mauritiukselle ja takaisin. Mauritiukselle ei ole tällä hetkellä suoria lentoja Suomesta, ja Turkish Airlinesilla Istanbulin kautta lentäessä lentoaika Suomesta Mauritiukselle on yhteensä noin 13 tuntia + 3 tunnin välilasku. Ensimmäinen lento lähti Suomesta klo 19, ja emme yrittäneet erityisesti väsyttää lasta ennen lentoa, niin kuin jotkut vanhemmat suosittelevat, sillä meidän piti ajaa 4 h kotoa Helsinki-Vantaalle. Jälkikäteen ajateltuna päivään tuli hieman liikaa paikallaan istumista 1-vuotiaalle.

Koska Mauritiukselle ei ole suoria lentoja, katkaisi keskelle yötä sattunut koneen vaihto yöunet. Tuolloin 14-kuukautinen lapsemme meni iltaisin nukkumaan klo 21 (tämän reissun myötä unirytmi kotona aikaistui), ja hän kerkesi juuri nukahtaa Istanbulin lennolla, kunnes oli aika laskeutua ja hän heräsi. Lentokentällä annoimme hänen hetken aikaa leikkiä, kunnes hän nukahti uudelleen kantoreppuun noin puoli tuntia ennen boardingia, mutta heräsi (itkemään) kun vielä jonotimme koneeseen. Jatkolento lähti klo 1 yöllä Suomen aikaa (klo 2 Turkin aikaa), ja loppujen lopuksi lapsi nukahti yöunille ehkä klo 3 yöllä Suomen aikaa. Onneksi yhden yön unisekoilulla ei ollut vaikutusta loppureissuun.

Takaisin Suomeen tullessa lento Mauritiukselta Istanbuliin lähti noin klo 20.30 illalla Mauritiuksen aikaa (18.30 Suomen aikaa). Tähän suuntaan aikataulu toimi paremmin, sillä lento Mauritiukselta Istanbuliin kestää noin 9,5 tuntia, jolloin saavuimme Istanbuliin ”vasta” klo 5 aamulla Turkin aikaa (4 Suomen aikaa). Taapero nukkui noin kuusi tuntia lennosta vauvankopassa, ja jatkoi unia vielä hetken sylissä Helsingin jatkolennolla.

Parhaat istumapaikat ja vauvankoppa lentokoneessa

Sylilapsen tulee istua vanhemman sylissä ja olla kytkettynä turvavöihin nousun ja laskun ajaksi, mutta silloin kun turvavyövalo ei pala, voi vauva tai taapero esimerkiksi nukkua erillisessä sängyssä, vauvankopassa. Varasimme pidemmille lennoille eturivin extra jalkatila -paikat, joiden yhteyteen mahdollista varata vauvankoppa (baby bassinet). Vauvankoppa on saatavilla (lentoyhtiöstä riippuen) yleensä mannertenvälisillä lennoilla ja se tulee varata etukäteen. Vauvankoppa kiinnitetään lentokoneen eturivin edessä olevaan seinään, joten eturivipaikkojen varaaminen on edellytys kopan käyttämiselle. Painoraja kopan käyttämiseen oli Turkish Airlinesilla 11 kg.

Turkish Airlinesilla vauvankopan varaaminen on ilmaista, mutta edellytyksenä olleet eturivin extra jalkatila -paikat maksoivat 90 €/henkilö/lento, eli yhteensä 180 €/suunta tai 360 € edes takaisin, eli ilmaista tämä lysti ei kuitenkaan ollut. Noin 8,9 kg ja 76 cm taapero mahtui juuri ja juuri vauvankoppaan, mutta olisi eturivipaikoista ollut hyötyä ilman koppaakin: lapsi ei voi potkia edessä olevan selkänojaa ja hänet voi päästää hetkittäin jaloittelemaan/istumaan/leikkimään runsaaseen jalkatilaan.

Turkish Airlinesilla vauvankopan sai varattua ainoastaan soittamalla asiakaspalveluun. Kun soitin asiakaspalveluun ensimmäisen kerran, asiakaspalvelija kertoi tekevänsä pyynnön vauvankopan varaamisesta, mutta tulee soittaa aspaan uudelleen aikaisintaan kahden tunnin päästä mikäli haluan tietää, menikö pyyntö läpi (sähköpostivahvistus ei ollut mahdollinen). Soitin lopulta ehkä kahden viikon päästä, kuullakseni, että pyyntöni oli peruttu jostain tuntemattomasta syystä. Onneksi tämä asiakaspalvelija pystyi tekemään uuden pyynnön sekä vahvistamaan sen läpimenemisen saman puhelun aikana. Koneessa meidän piti vielä pyytää matkustamohenkilökuntaa asentamaan koppa seinään nousun jälkeen. Vauvankoppa oli pakattu suojamuoviin, eli se oli puhdas ja tullut juuri pesusta.

Vauvankoppa toimii parhaiten vauvoille, jotka eivät vielä osaa nousta istumaan. 1-vuotiaan kanssa vanhemman pitää jatkuvasti vahtia lapsen unta, sillä jos lapsi herää, voi hän nousta istumaan tai seisomaan ja pudota vauvankopasta, joka ripustetaan aika korkealle seinälle. Vauvankopan päällä on vetoketjulla suljettava kangaspala, pituudeltaan ehkä kolmasosan kopan pituudesta, joka todennäköisesti estää lasta tippumasta kopasta yllättävän turbulenssin aikana, mutta ei nousemasta istumaan. Ainoa miinuspuoli oli kopan yläpuolella sijaitseva näyttö, joka loistaa todella kirkkaana valojen himmentämisen jälkeen, ja menomatkalla näyttö oli päällä koko lennon ajan. Tulomatkalla se onneksi sammutettiin jossain vaiheessa.

Vaikka toinen vanhemmista joutuikin vahtimaan lapsen unta, kopassa lapsi sai varmasti paremman nukkumisasennon kuin sylissä, ja vanhemmilla pysyi kädet vapaina. Lyhyemmillä lennoilla meillä oli normaalit istumapaikat, ja saimme aktiivisesti estää lasta (vahingossa) potkimasta edessä istuvan selkänojaa. Näillä lennoilla käytin muotoutuvaa niskatyynyä oman käteni sekä lapsen pään tukena lapsen nukkuessa.

Taapero unilla vauvankopassa.

1-vuotiaan viihdyttäminen lentokoneessa

Riippuen lapsen kehitysvaiheesta, 14 kk ikäinen taapero saattaa kävellä tai harjoitella kävelemistä tukea vasten, niin kuin meidän lapsemme Mauritiuksen matkan aikaan. Pääsimme varmasti helpommalla, kun hän ei yrittänyt lähteä juoksemaan käytävälle, mutta ero 9-kuisen vauvan kanssa lentämiseen oli jo huima.

Olimme ostaneet Oppi&ilo ensipelin lentoa varten, ajatuksena, että uusi lelu kiinnostaa enemmän kuin vanhat. Ensipeli kiinnosti lähinnä pahvisten palasten syömismielessä, joten jouduimme takavarikoimaan sen. Mukana oli myös muutamia vanhoja leluja, mutta kaikista eniten kiinnosti lentokoneen turvaohjelappunen, vanhempien penkillä seisoskelu, ympäri konetta tähyily ja muille matkustajille vilkuttelu. Lisäksi sekalaiset esineet, kuten tyhjä vesipullo, kiinnostivat enemmän kuin omat lelut. Meillä oli myös mukana naksuja, smoothieita sekä pussiruokia, eikä nälkäkiukku päässyt yllättämään. Lentokoneen viihdekeskuksen ohjelmat eivät kiinnostaneet ollenkaan, ja iPadia emme näin pienen kanssa vielä käytä.

Viihdytimme siis taaperoa esittelemällä hänelle kaikkia mahdollisia esineitä vuoron perään, sekä nostamalla häntä seisomaan syliimme, josta hän pystyi tähyilemään ympäri konetta. Varo kuitenkin antamasta lapsen potkia tai heiluttaa edessä olevaa istuinta (jo pelkkä penkkiä vasten nojailu heiluttaa istuinta). Eniten haastetta oli niissä hetkissä, kun me vanhemmat yritimme syödä. Vaikka söimme vuorotellen, sai toisen sylissä heiluvaa taaperoa varoa, tai muuten ruoat olivat lattialla tai sylissä.

1-vuotiaan matkatavarat

Niin kuin vauvankin kanssa lentäessä, kannattaa yksi penkin alle mahtuva käsimatkatavara varata ainoastaan lapsen tarvikkeille. Näin on helpompaa löytää kiireessä oikeat tavarat. Käsimatkatavaroiden kanssa meillä kävi menomatkalla moka, sillä olimme pakanneet vain normaalin tarpeen verran vaippoja. Vielä lähtöä edeltävänä päivänä minulla oli mielessä, että täytyy pakata muutama ylimääräinen vaippa mukaan varmuuden vuoksi. Ja tietenkin pissavaippoja tuli enemmän, kuin normaalisti.

Ensimmäisellä lennolla, vielä koneen noustessa, tuli pissat jo ohi vaipasta (minun housuilleni), vaikka vaippa oli vaihdettu vain 1,5 h sitten. Minulla ei ”tietenkään” ollut käsimatkatavaroissa vaihtohousuja, ainoastaan paita, mutta lapselle onneksi oli vaihtovaatteeta. Kirsikkana kakun päällä vaipat loppuivat kesken noin 1,5 h ennen saapumista Mauritiukselle, mutta onneksi mieheni sai toiselta lennolla olleelta lapsiperheeltä vaipan. Takaisin tullessa pakkasimme käsimatkatavaroihin normaalin tarpeen verran + ainakin viisi ylimääräistä vaippaa!

Ruokaa kannattaa pakata käsimatkatavaroihin reilusti, sillä pienille lapsille saa ottaa lentokoneeseen ruokaa nesterajoituksista välittämättä. Myös pillipullo tai vastaava käyttämänne juomapullo on tärkeä. Meillä oli mukana naksujen lisäksi todella monta pussia smoothieta, ruokaa (Semperin lasagne yms.) ja puuroa sekä pussissa että hiutaleina. Mielestäni pussiruuat ovat helpoimpia reissussa koska niistä voi syödä suoraan, mutta otimme mukaan myös muovikulhon ja -lusikan. Menomatkalla pyysimme iltapuuroa varten matkustamohenkilökunnalta kuumaa vettä ja teimme hiutaleista puuron. Turkish Airlines tarjoaa sylilapselle purkkisoseita (hedelmäsose ja ns. oikea ruoka), mutta niistä taapero ei välittänyt.

Lelujen, vaippojen, ruuan ja vesipullon lisäksi taaperon käsimatkatavaroihin kannattaa pakata ainakin vähintään kahdet vaihtovaatteet (body, housut, paita, sukat), yöpuku, pyllypyyhe, kosteuspyyhkeitä sekä nestemäistä särkylääkettä. Lisäksi meillä oli villahaalari, joka päällä lapsi kannettiin autosta kentälle. Taaperomme oli kovimmassa konttailuiässä, ja myös lentokentällä hänet oli pakko välillä laskea konttaamaan lattialle (myös esim. boardingia odotellessa). Ajattelimme asiaa niin, että vaikka kentän lattia on likainen, niin lattialla konttailun jälkeen vaatteet voi vaihtaa puhtaisiin ja kädet pestä. Lisäksi suosittelen ottamaan käsimatkatavaroihin kantorepun, erityisesti jos ette ota rattaita käsimatkatavaroihin.

1-vuotiaan ruumaan menevät matkatavarat pakkasimme vanhempien laukkuihin. Matkatavaroista tein erillisen videon Instagramiin:

Lisäksi meillä oli mukana Stokke PramPack, johon pakkasimme matkarattaat ja turvakaukalon, jotka useimmat lentoyhtiöt antavat laittaa ilmaiseksi ruumaan pienen lapsen kanssa lentäessä. Toinen vaihtoehto on ottaa rattaat mukaan koneeseen, mutta juuri mitkään rattaat eivät enää tänä päivänä mahdu käsimatkatavaroiden kokorajoituksiin. Rattaat myös vievät yhden käsimatkatavaran paikan, ja me olemme pärjänneet pelkällä kantorepulla sekä vauvan että 1-vuotiaan kanssa. Joillakin kentillä rattaat voi vaihtoehtoisesti jättää ruumaan vasta portilla, mutta ymmärtääkseni Helsinki-Vantaalla tämä ei ole mahdollista, enkä tiedä miten rattaat tällöin pakattaisiin. Mikäli aiotte autoilla kohteessa, suosittelen ottamaan mukaan oman turvakaukalon tai -istuimen (ellei sinulla ole varmaa tietoa hyvästä turvaistuimesta kohteessa), sillä sen pakkaa samalla vaivalla samaan kassiin rattaiden kanssa.

Yhteenveto

Lentäminen 14 kk taaperon kanssa poikkesi jo merkittävästi lentämisestä 9 kk vauvan kanssa. Siinä missä (ainakin meidän) 9 kk vauva viihtyi sylissä, vaikka vaatikin viihdyttämistä, ei 14 kk taapero malttanut istua paikoillaan. Hänelle oli tärkeää saada seistä ja liikkua penkillä ja jalkatilassa. 9 kk vauva myös nukkui enemmän. Matkustaminen oli siis hieman raskaampaa 14 kk taaperon kuin 9 kk vauvan kanssa, mutta hyvillä eväillä, aktiivisella viihdyttämisellä ja sopivilla lentoajoilla pärjäsimme erinomaisesti.

Lopuksi vielä parhaat vinkit 1-vuotiaan taaperon kanssa lentämiseen:

  1. Kiinnitä huomiota lentoaikatauluihin (myös välilaskujen ajankohtiin), pitkillä lennoilla suosi yölentoja.
  2. Pakkaa käsimatkatavaroihin reilusti vaippoja, vaihtovaatteita sekä helposti tarjoiltavaa ruokaa (esim. pussismoothiet ja -ruuat, naksut).
  3. Todennäköisesti lasta kiinnostaa koneessa kaikki muu, paitsi omat lelut. Ei siis kannata käyttää liikaa käsimatkatavaratilaa leluihin, ota mieluummin mukaan vaikka itsellesi vaihtohousut.
  4. Anna lapsen liikkua ennen koneeseen nousua lentokentällä (vaikka hän ei vielä kävelisikään). Monilla lentokentillä on myös leikkipaikkoja lapsille, esim. Istanbulin kentällä niitä löytyi lähes jokaisesta lentokentän siivestä (A, B, jne).
  5. Mikäli olet valmis käyttämään hieman lisää rahaa, varaa eturivin extra legroom -paikat koneesta (erityisesti pitkille lennoille), myös vaikka lapsesi ei enää mahtuisi vauvankoppaan.
  6. Suhtaudu sopivan rennosti lentämiseen – taapero tuskin suostuu istumaan koko aikaa sylissä turvavöihin lukittuna, joten anna lapsen jaloitella jalkatilassa tai seisoa sylissä ja tutkia koneesta löytyviä esineitä.

Ensi kesänä lennämme melkein 2-vuotiaan taaperon (sylilapsi) kanssa Kanadaan. Lennot kestävät 2,5 + 7,5 h ja ne ajoittuvat menomatkalla lähes kokonaan päiväaikaan. Vauvankoppaan taapero ei enää tule mahtumaan, mutta voi olla, että panostamme siitä huolimatta eturivin paikkoihin pidemmillä lennoilla!

Oletko lentänyt vauvan tai taaperon kanssa? Jos olet lentänyt lähemmäs 2-vuotiaan sylilapsen kanssa, kuulen mielelläni vinkit tulevan kesän matkaa varten!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *